گیاهان مناسب برای ناراحتی های گوارشی

گیاهان مناسب برای ناراحتی های گوارشی و درد معده :

معده و بیماری های گوارشی، از تهوع تا نفخ، برخی از ناراحتی های شایع است که در بدن انسان ایجاد می شوند. میلیون ها نفر  هر ساله دچار ناراحتی معده، که دارای طیف گسترده ای از علل، از سوء هاضمه خفیف تا بیماری شدید است می شوند. بطرز شگفت انگیزی،در طبیعت گیاهان بسیاری موجود است که برای تسکین و درمان معده مناسب هستند. این داروهای گیاهی بر اساس تجربه با گذشت زمان شناخته شدند، که بسیاری از آنها برای هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته اندبوده . برای میلیون ها نفر از افرادی که از بیماری معده مشترک رنج می برند ، این گیاهان نه تنها اثر دارند، بلکه اغلب بهتر از نسخه و دارو ها عمل می کنند.

از آنجا که آنچه می خوریم و نوشیدنی (به ویژه محصولات لبنی، شکر، و قهوه و.....) اغلب باعث گاز، نفخ، سوء هاضمه، سوزش معده می، یبوست و اسهال، برای درمان این مشکلات شایع دستگاه گوارش،به برسی گیاهان مفید برای حل این مشکلات پرداخته شد.

 

زنجبیل:

 زنجبیل یک ماده خوردنی و نوعی ادویه گیاهی و دارویی  ، گیاهی چند ساله بومی هند و چین، با نام علمی Zingiber officinaleاست برای هزاران سال مورد استفاده قرار می گیرد. اندام مورد استفاده آن ریشه است. می تواند به اشکال خام، ترشی، شیرین شده، شربت، و یا به عنوان چای استفاده شود، زنجبیل برای تهوع دستگاه گوارش موثر و خوب است. همچنین بر سیستم گردش خون تاثیر می گذارد، و باید توسط افراد با مشکلات کیسه صفرا و یا کسانی که رقیق کننده خون مصرف می کنند اجتناب شود.

بسیاری از گونه های مختلف آن در سراسر آسیا، استرالیا، امریکا جنوبی، جامائیکا و ایالات متحده برگ های کشت می شوند.

ترکیبات:

روغنهاي‌ فرار نظير زينجيبرن‌و بتابيزابولن‌، اولئورزين‌هايي‌ نظيرهمولوگهاي‌ جينجرول‌ و شوگاال‌

خواص:

زنجبیل شاید بهترین گیاه برای هضم بوده و به هضم کمک می کند. کمک می کند تا از شر  گاز معده و روده  خلاص شوید. همچنین به هضم غذاهای چرب کمک می کند.

باعث تحریک گردش خون و شل شدن عضلات اطراف عروق خونی، تسهیل جریان خون در سراسر بدن شده و فشار خون بالا را کاهش می دهد.

تهوع و  بیماری صبحگاهی  را در مان می کند و به ظور گسترده برای جلوگیری از  همچنین بیماری ها، شل شدن معده و از بین بردن احساس تهوع موثر است .

مطالعات نشان می دهد که زنجبیل می تواند با کاهش جذب کلسترول در خون و کبد باعث کاهش کلسترول LDL ( بد) شود. عصاره آن می تواند سطح کلسترول بد در بدن ، و خطر ابتلا به بیماری های قلبی  را کاهش دهد.

دارای خاصیت ضد ویروسی  مناسب برای درمان سرما خوردگی و آنفولانزا می باشد.مصرف دمنوش آن ، باعث عرق کردن، و کمک به رفع تب می شود. همچنین به  تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

طریقه مصرف:

 برای یک فنجان چای زنجبیل تازه، حدود پنج یا شش برش نازک از ریشه زنجبیل را به آب گرم می گذارید تا بماند. زنجبیل تازه بدون پوست را می توان در یخچال و فریزر را در یک ظرف در بسته تا سه هفته ذخیره کرد. ذخیره شده با پوست در فریزر، تا شش ماه ماندگاری خواهد داشت.

نعناع:

 با نام علمی Mentha Piperita گیاهی است علفی و چند ساله که علاوه بر ساقه زیر زمینی که گیاه را در خاک مستقر می‌سازد دارای ساقه هوایی نیز هست.نوع خودروی آن در کنار گودال های مرطوب و در محل های آفتابگیر یا نیم سایه یافت می شود. چند ساله که نوع خودروی  اندام های مورد استفاده آن سرشاخه های جوان و برگ ها هستند.

ترکیبات:

اثرات درمانی این گیاه عمدتا مربوط به مواد موثر موجود در اسانس روغن آن می باشد. برگ ها و سر شاخه های گلدار دارای (%2-1)اسانس که شامل منتول (%55-35)، منتون (%40-10)، منتوفوران (کمتر از %5) (میزان منتوفوران بهتر است کمتر از %5 باشد زیرا این ماده بوی خوبی ندارد)، دو ماده کاروون و پولگون نیز بهتر است که در اسانس روغنی وجود نداشته باشد. فلاونوئید (لوتئولین، منتوساید)، فنولیک اسید، تری ترپن هم در اسانس آن موجود است.

 نعناع به آرامش معده و ذهن پر تنش کمک میکند و همچنین به تسکین علائم سرماخوردگی کمک می کند. افراد مبتلا به سوزش معده می و یا رفلکس اسید باید از با توجه به روغن های فرار آن اجتناب کنند.

این گیاه حاوی ماده فرار منتول می باشد، که می تواند پس از صرف شام باعث خنک شدن نفس شما شود.همچنین دارای اثر ضد اسپاسم مستقیم بر عضله صاف دستگاه گوارش است می باشد. علاوه بر این، بوی دل انگیز چای نعناع ممکن است به تسکین اعصاب (و به این ترتیب تسکین معده عصبی) کمک کند. با داشتن خاصیت آرامبخشی باعث درمان دل درد می شود. عطاران آن را ،  برای رفع نشانه های سوء هاضمه از جمله گاز معده، و احساس "پرخوری" مفید می دانند. همچنین نعناع درمان جایگزین محبوب برای سندرم کولون تحریک پذیر (IBS)( بیماری اختلال روده است که باعث درد شکم، نفخ، دفع نامنظم مدفوع در حدود 5 میلیون آمریکایی می شودو بسیاری از آنها زنان می باشند) است.

یک مطالعه در سال 1997 نشان داد که بیماران مبتلا به IBS که کپسول روغن نعناع برای تسکین علائم مصرف  کردند، کاهش تقریبا بیش از 40 ٪ در درد شکم و کاهش 50 بیش از ٪  در نفخ  نسبت به بیماران شاهد دیده شد..

  بابونه:

 یکی دیگر از گیاه آرام بخشی معده، بابونه Matricaria chamomilla یک عضو از خانواده گل افتاب گردان است. گیاهی است دائمی و کوچک به ارتفاع تقریبا 30 سانتیمتر دارای بویی معطر که در چمنزارها و اراضی شنی می‌روید. برگهای کوچک متناوب و دارای بریدگیهای باریک و نامنظم و پوشیده از کرک است .دارای گل های مجنمع به رنگ سفید در اطراف و زرد در وسط که در تابستان ظاهر می شوند ، میباشد.

بابونه، به عنوان یکی از بی خطر ترین گیاهان دارویی، اغلب به عنوان یک درمان ملایم برای مشکلات شایع دستگاه گوارش توصیه می شود. در آلمان، که در آن گیاهان دارویی به مدت طولانی از مرسوم در نظر گرفته شده است، سنت دارای بابونه می شود تا مفید است که از آن شده است لقب گرفته است alles zutraut، و یا "قادر به هر چیزی." در واقع، برای بیماری های دستگاه گوارش، آن را تا حدودی از superherb. ضد اسپاسم، ضد التهاب، و ضد نفخ، بابونه می تواند به دستگاه گوارش در تعدادی از راه های بهبود عمل می کنند. این نفخ و سوزش معده را تسکین می دهد توسط ملایم آرام بخش و تسکین دهنده غشای مخاطی دستگاه گوارش. خواص آرام بخش طبیعی آن نیز می تواند کل بدن، که ممکن است در صورت ناراحتی گوارشی خود را با استرس و نگرانی باعث کمک به شل کنید.

مواد موثره : بیزابولول ـ کامازولن ـ آپی جنین ـ لوتئولین گلهای بابونه دارای اسانس روغنی آنته‌مین (Anthemin) ،‌ تانن ، فیتواسترول و همچنین ماده‌ای تلخ به نام اسید آنته‌میک Anthemique Acid می‌باشد

مقدار مصرف :

یک قاشق مرباخوری (حدود 5 گرم) در یک فنجان آب جوش دم کرده (پس از 3 دقیقه) 2 تا 3 بار در روز مصرف کنید.

کرم موضعی : 2 تا 3 بار در روز ، هر بار کمی کرم ، روی موضع مالیده شو

عوارض جانبی :

ممکن است به دلیل دانه های گرده به طور نادر واکنش های خفیف آلرژیک بروز نماید و خاصیت رقیق کنندگی خون ( ضد انعقاد)داشته، بیمار حداقل 7 روز قبل از عمل جراحی مصرف گیاه را باید قطع کند.

نارون آمریکایی:

 بومی شمال امریکا از خانواده Ulmaceae  میباشد که بخش قابل استفاده آن پوست داخلی تنه میباشد. پوست نارون مقوی دارای اثر تسکین دهنده موثر است. اگرچه به خوبی مانند زنجبیل یا نعناع شناخته شده نیست، نارون آمریکایی جهت کمک به هضم و حتی با درد خفیف و التهاب معده و روده کوچک ،زخم معده یا اثنی عشر،و به عنوان قابض استفاده می شود .

این گیاه باعث روان شدن وتسکین مخاط گوارش، رفع التهاب وآرام شدن دستگاه عصبی می شود.

ماده موثره:

موسیلا ژ مرکب از گا لاکتوز، 3- متیل گا لاکتوز، رامنوزrhamnose  وبقایای اسید گا لاکتورونیک (2)galacturonic acid

طریقه مصرف:

برای تهیه جوشانده از یک پیمانه گرد ریشه و8 پیمانه آب استفاده می شود. مقدار کمی از گرد رابه مقدارکمی آب افزوده وخوب هم بزنید. سپس مخلوط را به حد جوش برسانید وبه مد ت10تا 15دقیقه به آرامی حرارت دهید.مقدار مصرف این جوشانده 3بار در روز نصف فنجان است. برای تهیه ضماد،گرد زبرریشه را با مقدارکافی آب مخلوط کنید تا خمیری به دست آید.

دارچین: بومی چین، دارچین ادویه محبوب و پرطرفدار است که می تواند با بیماری های معده و تحریک هضم است. این اغلب به عنوان یک چای و یا با عسل گرم گرفته شده است. مطمئن شوید برای گرفتن دارچین حقیقی است.

رازیانه:

نام علمی رازیانه Foeniculum vulgare Mill است. این گیاه که از خانواده چتریان (Umbelliferae) است، بسته به شرایط جغرافیایی محل رویشش، از ۷۰ سانتیمتر تا ۲ متر طول دارد. برگ های این گیاه دارای تقسیمات بسیار باریک و اغلب نخی شکل است. گل های کوچک و زرد رنگ رازیانه در سال دوم، در انتهای ساقه های اصلی و فرعی، تشکیل چتر می دهند.میوهای رازیانه ابتدا آبی و سپس قهوه ای ـ آبی و معطر هستند. تمام قسمت های گیاه رازیانه خوشبو است.قسمت های مورد استفاده رازیانه، میوه و بندرت ریشه خشک شده و برگ آن است.

نژادهای مختلف رازیانه، میوه های شیرین، تلخ و یا گس دارد. این گیاه بومی مناطق مدیترانه است و به مقدار زیاد در مناطق گرم کاشته می شود و در کشور ما نیز در نواحی شمالی و در دامنه های البرز رویش دارد.

اگر چه شیرین بیان و رازیانه دو گیاه متفاوت هستند، نویسنده آنها را با هم گروه بندی کرده اند زیراآنها در طعم و مزه بسیار شبیه هستند. شیرین بیان و رازیانه در بسیاری از چای های گیاهی، که شاید ساده ترین و رایج ترین فرم مورد استفاده است موجودند؛ با این حال، آنها همچنین به عنوان مکمل می توانند یافت می شود. رازیانه خام، را می توان برای رفع سوء هاضمه یا نفخ بعد از غذا جوید. شیرین بیان را می توان با افزایش فشار خون و تحریک زخم، فقط در مقادیر زیاد شناخت. بسیاری از " تسکین دهنده معده" طبیعی چای ها ی حاوی شیرین بیان و رازیانه هستند.

رازیانه  غنی از فیتواستروژن، است که اغلب برای قولنج، باد، روده تحریک پذیر، کلیه ها، طحال، کبد، ریه، سرکوب اشتها، بزرگ شدن پستان ، ترویج قاعدگی، بهبود دستگاه گوارش، جریان شیر و افزایش جریان ادرار استفاده می شود.

رازیانه  همچنین معمولا برای درمان amenhorrea، آنژین صدری، آسم، سوزش سر دل، فشار خون بالا و افزایش میل جنسی استفاده می شود. رازیانه مهار کننده های اشتها خفیف است و استفاده می شود به بهبود کلیه ها، طحال، کبد و ریه ها. رازیانه یک درمان موثر برای احتقان دستگاه تنفسی است و یک جزء شایع در درمان های سرفه است.

همچنین برای بیماران مبتلا به سرطان پس از پرتو درمانی و شیمی درمانی استفاده می شود برای کمک به بازسازی دستگاه گوارش. رازیانه شل شدن عضلات صاف دیواره دستگاه گوارش (و آن را به ضد اسپاسم). این نیز اخراج گاز کمک می کند.

این درمان برای گازو اسید معده، نقرس، گرفتگی عضلات، درد و اسپاسم آزمایش شده است. اعتقاد بر این است دانه رازیانه برای چای به خوبی برای نیش مار، گزش حشرات و یا مسمومیت های غذایی مناسب است.  برای چاقی عالیست.

خواص:

گرمایش، ضد نفخ ، ضد اسپاسم، ضد افسردگی، ترویج شیر جریان در مادران شیرده، اشتهااور ، مدر، معرق، معطر، ضد باکتری، کاهش درد و تب مناسب برای رفع گلو درد.

موارد استفاده:

قولنج، باد، روده تحریک پذیر، افزایش جریان ادرار، بزرگ شدن پستان، ترویج قاعدگی، بهبود دستگاه گوارش، بهبود جریان شیر، اضطراب، افسردگی، ورم مفاصل، احتباس آب، مهار کننده های اشتها، amenhorrea، آنژین صدری، آسم، سوزش سردل، کاهش فشار خون، افزایش میل جنسی، احتقان تنفسی، سرفه

تر کیبات:

رازیانه دارای پروتئین، چربی، کمی مواد قندی و موسیلاژ، کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم، ویتامین A و Cو حدود چهار تا پنج درصد روغن های فرار است. اسانس های موجود در این گیاه شامل Comphene، Fencho و Anethol می باشد.

ریشه رازیانه دارای کومارین Coumarin است و چون این ماده رقیق کننده خون می باشد، بنابراین جوشانده آن در کسانی که مبتلا به انسداد رگ ها هستند، می تواند موثر واقع شود.

از پودر دانه های رازیانه برای تهیه ماسک صورت و رفع چین و چروک آن استفاده می شود.

عوارض:

زیاده روی در مصرف این گیاه مفید نیز مانند گیاهان دیگر عوارضی دارد از جمله این که معده را سست کرده و سبب تشنج می شود. و نکته قابل توجه اینکه، مصرف اسانس رازیانه بیش از یک میلی لیتر سبب التهاب ریه ها و اختلالات تنفسی می شود.

همچنین امروزه گزارشاتی مهم از بروز آلرژی در مقابل این گیاه و ظهور علائم حساسیت موضعی نسبت به آن  ثبت شده است.

 

منابع:

 

گیاهان دارویی، پروفسور هانس فلوک، ترجمه محمدرضا توکلی صابری و محمدرضا صداقت، انتشارات روزبهان، سال ۱۳۶۸

گیاهان دارویی، علی زرگری، انتشارات دانشگاه تهران.

http://www.beytoote.com/health/cure-herbaceous/miracle-plant.html

http://daneshnameh.roshd.ir

http://nargil.ir/plant/article.aspx?aid=NAP2012207135716600

http://www.amritaveda.com/learning/articles/ginger.asp

http://medicnews.ir


نظرات شما عزیزان:

مهناز
ساعت23:58---20 مهر 1393
سلام،مطالبت خیلی خوبه،موفق باش

معصومه
ساعت22:16---13 مهر 1393
عالیه ولی زود زود مطلب بذارید
مرسی


hajar
ساعت7:52---13 مهر 1393
salam.afarin besyar aliiiiiiiiiiiiiiiiii
movafagh bashi azizam


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 12 مهر 1393برچسب:, | 17:57 | نویسنده : مبینا عباسی (کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی) |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.
 <-PostRate-> <-PostRateCount->